TRENING ZASTĘPOWANIA AGRESJI

JAKO METODA PROFILAKTYKI AGRESJI I PRZEMOCY.

 

         Zjawisko agresji, mimo licznych badań, nie doczekało się jeszcze pełnego wyjaśnienia, a tym bardziej skutecznej profilaktyki i przeciwdziałania. Skłania wciąż  na nowo do podejmowania tego zagadnienia. Agresja pochodzi od łacińskiego słowa  aggressio  oznacza zaczepiać, napadać. Zazwyczaj tym terminem określa się wszelkie działania charakteryzujące się atakowaniem czy wrogością, a wywołane strachem lub frustracją bądź pragnieniem wywołania tych stanów emocjonalnych u innych. Jest to zachowanie złośliwe, świadomie zmierzające do skrzywdzenia kogoś. Może ono mieć charakter werbalny, może też przejawiać się w aktach przemocy związanych z molestowaniem seksualnym lub zagrażających zdrowiu i życiu. Ze względu na przedmiot krzywd rozróżniamy agresję skierowaną ku innym i ku sobie.

         W ostatnich latach odnotowujemy dużą falę agresji i przemocy w szkole. Dotyczy to relacji uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel. Szkoła podejmuje nowe wyzwania. Jest to pomoc specjalistyczna – praca pedagoga i psychologa szkolnego, codzienna praca wychowawcza nauczyciela. Opracowany jest szkolny program wychowawczy, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki uzależnień. Ogromną rolę pełni współpraca szkoły z rodzicami oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Jedną z mało znanych metod przeciwdziałaniu agresji i przemocy jest Trening Zastępowania Agresji (TZA). Celem metody ukierunkowanej na zmianę postaw jest jednocześnie wspieranie nauczania, myślenia i zachowania opierających się na wartościach, moralności i funkcjonowania emocjonalnym jednostki. TZA jest programem wielostronnej interwencji skierowanej na zmianę zachowania młodzieży niedostosowanej społecznie. Program ten będzie mógł być zastosowany w szeroko rozumianej profilaktyce społecznej, redukujący przejawy agresji i przemocy jak i warsztat zabezpieczający młodzież przed sięganiem po środki odurzające.

         Trening Zastępowania Agresji składa się  z trzech komponentów:

 

Uczestnicy szkolenia są przygotowywani do uczenia dzieci i młodzieży pięćdziesięciu podstawowych umiejętności prospołecznych, które mają im ułatwić przystosowanie się do wymogów życia codziennego i zastąpić zachowania społecznie szkodliwe.

Umiejętności te są ujęte w bloki zagadnień :

 

I . Podstawowe umiejętności prospołeczne : 

    słuchanie, rozpoczynanie rozmowy, prowadzenie rozmowy, zadawanie pytań, dziękowanie,                                                                      

     przedstawianie się, mówienie komplementów.

                                                         

II.  Nauka zastosowania podstawowych umiejętności prospołecznych :  

      proszenie o pomoc, przepraszanie, przekonywanie innych, wykonywanie poleceń.

                                                                        

III. Umiejętności emocjonalne :

      znajomość swoich uczuć, wyrażanie swoich uczuć, rozumienie uczuć innych osób,

      radzenie sobie z czyjąś  złością, wyrażanie sympatii i miłości, radzenie sobie ze sstrachem

 

IV. Alternatywne umiejętności wobec agresji :

proszenie o pozwolenie, pomaganie innym, negocjowanie, dzielenie się czymś, unikanie kłopotów z innymi, unikanie bójek.

 

V. `Umiejętności radzenia sobie ze stresem :

      radzenie z zakłopotaniem, stawanie w obronie przyjaciela, reagowanie na namawianie.,

 

VI.  Umiejętności planowania :

       ustalenie przyczyny problemu, wyznaczanie celu, określanie swoich możliwości.

 

Każda z umiejętności zdobywana jest „ krok po kroku „ i  odnosi się do młodzieży gimnazjalnej, licealnej i dorosłych.

 Do pracy z dziećmi w szkole podstawowej  opracowano odrębne umiejętności.:

 

I.   Umiejętności przydatne w szkole :

słuchanie, proszenie o pomoc, mówienie dziękuje, przestrzeganie instrukcji, ignorowanie prób rozpraszania uwagi, decydowanie o tym co robić, wyznaczanie celu.

 

II.    Umiejętności nawiązywania przyjaźni :

przedstawianie się, rozpoczynanie rozmowy, przyłączanie się do grupy, proszenie  

o przysługę, oferowanie pomocy, koleżance z klasy, dzielenie się.

 

III.  Umiejętność radzenia sobie z uczuciami :

znajomość swoich uczuć, wyrażanie uczuć, wyrażanie troski o innych, radzenie ze swoją

      złością, radzenie ze strachem.

 

IV.  Umiejętności alternatywne wobec agresji :

       stosowanie samokontroli, proszenie o pozwolenie, reagowanie na zaczepianie, unikanie

       kłopotów, radzenie sobie z oskarżeniem.

 

V.   Umiejętności radzenia sobie ze stresem :

        radzenie sobie z nudą, decydowanie o tym, co spowodowało problem, radzenie sobie

        z przegraną, reagowanie na niepowodzenia.

 

Trening umiejętności odbywa się według określonego porządku  (  9 punktów ). Scenki modeluje dwóch trenerów w oparciu o bezpośrednie doświadczenia grupy. Uczniowie  mają wypisane poszczególne kroki postępowania na kartkach oraz na tablicy powieszonej na ścianie – chodzi, aby modelowane zachowanie stało się automatyczne. Niezbędnym elementem jest pozytywne zakończenie każdej scenki. Odgrywanie ról powinno być kontynuowane do momentu, gdy wszyscy będą głównymi bohaterami.

           Metoda TZA w istotny sposób przyczynia się do trwałego nabywania umiejętności kontrolowania wybuchów agresji, opanowania złości, a jednocześnie uczy przenoszenia umiejętności na sytuacje życia codziennego. Metoda  ta jest stosowana w USA i wielu krajach Europy. Jest prosta w użyciu i jak wynika z badań w szybkim czasie zmienia się zachowanie agresywne osób poddanych treningowi, zmianie ulega również sfera emocjonalna , stają się przyjaźni wobec otoczenia, lepiej się uczą, mają mniej konfliktów.

Trening Zastępowania Agresji jest jednocześnie warsztatem kształtującym zdolności asertywne. Można go stosować w profilaktyce uzależnień. Znalazł szerokie zastosowanie w świetlicach terapeutycznych, ośrodkach uzależnień.

.

Czy  TZA  może mieć zastosowanie w szkole ?

TAK

 

ale muszą robić to wyspecjalizowani terapeuci -

 

TRENEŻY  ART

 

 

Metoda  ART. jest programem wielostronnej interwencji skierowanej na zmianę zachowania młodzieży niedostosowanej. Badania psychologiczne dowodzą, że osoby niedostosowane społecznie wykazują braki w kontaktach z innymi, panowanie nad emocjami, radzenie z lękiem, gniewem. Wykazują agresję.

Adresatami Metody ART. są :

 

Mnie ta metoda zaciekawiła. Uważam, że każdy sposób czy środek jest dobry, jeżeli może pomóc dziecku, jego rodzinie i otoczeniu. Jeżeli masz problem, nie pozwól, aby on cię przerósł.

 

                                                                                                                                                                mgr   Ewa  Mazur

 

Literatura : materiały z  II  Międzynarodowej  Konferencji  TZA – ART., która odbyła się 

               24-26 listopada 2003 r. w Warszawie pod hasłem : „ STOP PRZEMOCY

               W SZKOLE I NA ULICY „