Szkoła Podstawowa w Boninie
CELE LEKCJI:
Uczeń:
· Pogadanka
· Ćwiczenia utrwalające
· Ćwiczenia praktyczne
· Praca w grupach
· Dyskusja
· Rozmowa
Opis lekcji
2. Uczniowie omawiają działania w swoich posterunkach – kolejno wszystkie grupy.
3. Nauczyciel przedstawia uczniom niezwykłą historię, jaka wydarzyła się w krainie ułamków zwykłych. (np. opowiada wymyśloną bajkę, której akcja toczy się w podziemnym miasteczku, gdzie w dwóch przepięknych krainach żyły dwa rody: ułamków zwykłych i ułamków dziesiętnych…).
4. Poszczególne posterunki otrzymują tajną misję do wykonania (zał. nr 1).
6. Pozostali uczniowie w tym czasie grają w „Grę ułamkową”. Każdy gracz rzuca dwa razy kostką do gry; wynik pierwszego rzutu zapisuje jako licznik, a wynik drugiego rzutu jako mianownik ułamka. Gracze ustalają liczbę kolejek i wykonują rzuty na zmianę. Po wszystkich kolejkach dodają ułamki. Wygrywa ten, który otrzyma największą sumę ułamków.
·
Rozwiązują przykłady i zadania na dodawanie,
odejmowanie, mnożenie
i dzielenie ułamków zwykłych oraz obliczają ułamek danej liczby;
· Odpowiedzi zaznaczają na karcie odpowiedzi (zał. nr 4).
8. Nauczyciel sprawdza i ocenia poprawność wykonania zadań oraz przyznaje tytuł „Super posterunku”.
10. Uczniowie wykonują obliczenia i wklejają do zeszytu układankę „Działania na ułamkach zwykłych” z zeszytu ćwiczeń (puzzle, str. 58).
Opracowała
Alicja Niedziela
SUPER POSTERUNEK
Instrukcja dla Szefa
Przeczytaj uważnie zadanie dla posterunku.
1. Wybierz z zespołu osobę odpowiedzialną, której powierzysz specjalną misję (agenta).
2. Wręcz jej zaszyfrowaną kopertę; poinformuj, że kopertę może otworzyć po opuszczeniu klasy.
3. Po przeczytaniu instrukcji agent ma wykonać tajne zadanie. W czasie wykonywania misji nie może z nikim rozmawiać.
4. Agenci, którzy pozostaną
na posterunku, w oczekiwaniu na kolejne tajne zadania grają kostkami w grę
ułamkową.
5. Kopertę z tajnymi zadaniami możesz otworzyć tylko na posterunku, w obec- ności wszystkich członków grupy.
6. Każda osoba z posterunku musi samodzielnie wykonać zadania, ale możesz jej pomagać, tłumaczyć, wyjaśniać.
7. Wyniki wykonanych zadań wpisz na kartę odpowiedzi. Liczy
się czas
i poprawność wykonania zadań.
POWODZENIA
Wyjdź szybko ze szkoły, skręć w prawo. Pod szóstym oknem leży koperta z opisem tajnej misji, musisz bardzo szybko zanieść tę kopertę na swój posterunek.
POWODZENIA
Wyjdź szybko ze szkoły, skręć w prawo. Pod czwartym oknem leży koperta z opisem tajnej misji, musisz bardzo szybko zanieść tę kopertę na swój posterunek.
POWODZENIA
Wyjdź szybko ze szkoły, skręć w lewo, idź w kierunku okien sali gimnastycznej. Pod trzecim oknem sali leży koperta z opisem tajnej misji, musisz bardzo szybko zanieść tę kopertę na swój posterunek.
POWODZENIA
Wyjdź szybko ze szkoły, skręć w lewo, idź w kierunku okien sali gimnastycznej. Pod szóstym oknem sali leży koperta z opisem tajnej misji, musisz bardzo szybko zanieść tę kopertę na swój posterunek.
POWODZENIA
Wasz posterunek walczy o tytuł „Super posterunku”. Nagrodą za bezbłędne rozwiązanie zadań jest dla całego posterunku ocena bardzo dobra.
Każdej osobie przydzielcie zadania do rozwiązania.
Pomagajcie sobie w razie trudności, korygujcie błędy, sprawdzajcie poprawność
wykonywania zadań
i oddania do Biura Centralnego.
Powodzenia!
Zadanie 1.
Znajdź liczbę x
a)
b)
c)
d)
Zadanie 2.
Oblicz:
a)
b)
c)
Zadanie 3.
Marek zjadł pizzy, Dorota
, Tomek
, a Zuzia resztę. Jaką część pizzy zjadła Zuzia ?
Zadanie 4.
Statek płynął z prędkością mili morskiej na
godzinę. Ile
mil przepłynie w ciągu 24 godzin?
Zadanie 5.
Oblicz:
a)
b)
c)
d)
Zadanie 6.
Oblicz:
a)
b)
c)
d)
Zadanie 7.
Ile części po można przygotować z
wstążki?
Zadanie 8.
Znajdź liczbę razy mniejszą od sumy
odwrotności liczby
i
.
Zadanie 9.
Znajdź liczbę x:
a)
b)
c)
Zadanie 10.
Sad zajmuje gospodarstwa. Jabłoniami obsadzono
sadu, gruszami
sadu. Gospodarstwo ma
obszar 18 ha. Jaki obszar zajmują śliwy?