Alicja Niedziela

Szkoła Podstawowa w Boninie

 

SCENARIUSZ LEKCJI – MATEMATYKA KL. 5

 

TEMAT: Ułamki zwykłe – Podsumowanie

 

CELE LEKCJI:

 

Uczeń:

 

Metody nauczania

·        Pogadanka

·        Ćwiczenia utrwalające

·        Ćwiczenia praktyczne

·        Praca w grupach

·        Dyskusja

·        Rozmowa

 

Materiały

 

Czas zajęć: 2 godziny lekcyjne

 

Opis lekcji

 

  1. Grupy podzielone są według działań na ułamkach zwykłych. Każda grupa to osobny posterunek z nazwą działania na ułamkach zwykłych, np. posterunek: dodawanie, odejmowanie, mnożenie dzielenie ułamków. Grupy walczą o tytuł „SUPER POSTERUNKU”. W każdej grupie nauczyciel wyznacza Szefa, który odbiera zadania dla grupy, przydziela je agentom i czuwa nad prawidłowym wykonaniem zadań.

2.      Uczniowie omawiają działania w swoich posterunkach – kolejno wszystkie grupy.

3.      Nauczyciel przedstawia uczniom niezwykłą historię, jaka wydarzyła się w krainie ułamków zwykłych. (np. opowiada wymyśloną bajkę, której akcja toczy się w podziemnym miasteczku, gdzie w dwóch przepięknych krainach żyły dwa rody: ułamków zwykłych i ułamków dziesiętnych…).

4.      Poszczególne posterunki otrzymują tajną misję do wykonania (zał. nr 1).

  1. Z każdej grupy jeden uczeń zostaje wyznaczony przez Szefa do wykonania tajnej misji jako agent (zał. nr 2).

6.      Pozostali uczniowie w tym czasie grają w „Grę ułamkową”. Każdy gracz rzuca dwa razy kostką do gry; wynik pierwszego rzutu zapisuje jako licznik, a wynik drugiego rzutu jako mianownik ułamka. Gracze ustalają liczbę kolejek i wykonują rzuty na zmianę. Po wszystkich kolejkach dodają ułamki. Wygrywa ten, który otrzyma największą sumę ułamków.

  1. Po otrzymaniu kopert z zadaniami uczniowie pracują na swoich posterunkach
    (zał. nr 3)

·        Rozwiązują przykłady i zadania na dodawanie, odejmowanie, mnożenie
i dzielenie ułamków zwykłych oraz obliczają ułamek danej liczby;

·        Odpowiedzi zaznaczają na karcie odpowiedzi (zał. nr 4).

8.      Nauczyciel sprawdza i ocenia poprawność wykonania zadań oraz przyznaje tytuł „Super posterunku”.

  1. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat pracy w grupach i problemów, które pojawiały się w trakcie lekcji. Rozwiązuje i omawia z uczniami zadania, z którymi mieli problemy.

10.  Uczniowie wykonują obliczenia i wklejają do zeszytu układankę „Działania na ułamkach zwykłych” z zeszytu ćwiczeń (puzzle, str. 58).

  1. Zadanie domowe: zadania nr 2 i 3 ze strony 63. podręcznika.

 

 

Opracowała

Alicja Niedziela

Załącznik nr 1

 

SUPER POSTERUNEK

Instrukcja dla Szefa

 

Przeczytaj uważnie zadanie dla posterunku.

1. Wybierz z zespołu osobę odpowiedzialną, której powierzysz specjalną misję (agenta).

2. Wręcz jej zaszyfrowaną kopertę; poinformuj, że kopertę może otworzyć po opuszczeniu klasy.

3. Po przeczytaniu instrukcji agent ma wykonać tajne zadanie. W czasie wykonywania misji nie może z nikim rozmawiać.

4. Agenci, którzy pozostaną na posterunku, w oczekiwaniu na kolejne tajne zadania grają kostkami w grę ułamkową.

5. Kopertę z tajnymi zadaniami możesz otworzyć tylko na posterunku, w obec- ności wszystkich członków grupy.

6. Każda osoba z posterunku musi samodzielnie wykonać zadania, ale możesz jej pomagać, tłumaczyć, wyjaśniać.

7. Wyniki wykonanych zadań wpisz na kartę odpowiedzi. Liczy się czas
i poprawność wykonania zadań.

 

POWODZENIA

 

Załącznik nr 2

 

 

Wyjdź szybko ze szkoły, skręć w prawo. Pod szóstym oknem leży koperta z opisem tajnej misji, musisz bardzo szybko zanieść tę kopertę na swój posterunek.

 

POWODZENIA

 

Wyjdź szybko ze szkoły, skręć w prawo. Pod czwartym oknem leży koperta z opisem tajnej misji, musisz bardzo szybko zanieść tę kopertę na swój posterunek.

 

POWODZENIA

 

Wyjdź szybko ze szkoły, skręć w lewo, idź w kierunku okien sali gimnastycznej. Pod trzecim oknem sali leży koperta z opisem tajnej misji, musisz bardzo szybko zanieść tę kopertę na swój posterunek.

 

POWODZENIA

 

Wyjdź szybko ze szkoły, skręć w lewo, idź w kierunku okien sali gimnastycznej. Pod szóstym oknem sali leży koperta z opisem tajnej misji, musisz bardzo szybko zanieść tę kopertę na swój posterunek.

 

POWODZENIA

 

Wasz posterunek walczy o tytuł „Super posterunku”. Nagrodą za bezbłędne rozwiązanie zadań jest dla całego posterunku ocena bardzo dobra.

Każdej osobie przydzielcie zadania do rozwiązania. Pomagajcie sobie w razie trudności, korygujcie błędy, sprawdzajcie poprawność wykonywania zadań
i oddania do Biura Centralnego.

Powodzenia!

 

Zadanie 1.

Znajdź liczbę x

a)                

b)               

c)                

d)               

 

Zadanie 2.

Oblicz:

a)                

b)               

c)                

Zadanie 3.

Marek zjadł pizzy, Dorota , Tomek , a Zuzia resztę. Jaką część pizzy zjadła Zuzia ?

Zadanie 4.

Statek płynął z prędkością  mili morskiej na godzinę. Ile mil przepłynie w ciągu 24 godzin?

Zadanie 5.

Oblicz:

a)           

b)          

c)           

d)          

Zadanie 6.

Oblicz:

a)             

b)            

c)             

d)            

Zadanie 7.

Ile części po  można przygotować z  wstążki?

Zadanie 8.

Znajdź liczbę  razy mniejszą od sumy odwrotności liczby i .

Zadanie 9.

Znajdź liczbę x:

a)  

b)

c)

Zadanie 10.

Sad zajmuje gospodarstwa. Jabłoniami obsadzono  sadu, gruszami  sadu. Gospodarstwo ma obszar 18 ha. Jaki obszar zajmują śliwy?