SCENARIUSZ  LEKCJI:

                       „I ty zostaniesz Indianinem” – w klasowej wiosce indiańskiej (wokół „Sachema”

                         Henryka Sienkiewicza.

 

Uczeń:

-     współpracuje w grupie

-          potrafi wypowiadać się na zadany temat

-          tworzy scenariusz improwizowanej inscenizacji i uczestniczy w jej realizacji

-          jest gotów do prezentacji przygotowań pozaszkolnych

-          analizuje wcześniej poznane tematy związane z  problematyką lektury i umiejętnie wykorzystuje je w pracy

 

Wprowadzenie

Uczniowie zapoznali się dogłębnie z tematami: historia i problemy Indian w Ameryce, Sienkiewicz w Ameryce a sprawa indiańska, historia sachema w powiązaniu z historią niemieckich osadników, niemiecka kolonizacja a sprawa polska.

„W klasowej wiosce indiańskiej” – to w zamierzeniu spotkanie  dwugodzinne, które rozgrywa się w takiej liczbie„wiosek”, ile jest grup uczniów, a zakończeniem tego spotkania „międzyplemiennego” ma być sąd starszyzny wszystkich osad nad sachemem.

Uczniowie otrzymali około 2 tygodni na przygotowanie się do dzisiejszej lekcji, a to przygotowanie polegało na:

-          dobraniu się w 3-4 grupy (5-6 osobowe)

-          nadaniu swojemu plemieniu odpowiedniej nazwy (indiańskiej lub a’la indiańskiej)

-          nadaniu imion poszczególnym członkom plemienia i wybór wodza ( i np. szamana)

-          doborze odpowiednich strojów charakteryzujących  dane plemię, a jednocześnie różniących je od pozostałych (może również charakteryzacja twarzy)

-          wykonaniu totemu

-          napisaniu słów pieśni plemienia (wojennej ?) i przygotowaniu do śpiewania

-          wyborze kilku znaków (specyficznych jedynie dla tego plemienia ? ) języka migowego i zaprezentowaniu króciutkiego dialogu

-          pomyśle na taniec plemienny ( wojenny?, myśliwski?, „dożynkowy”?...)

-          przygotowaniu osady – wigwamów czy tipi, ogniska, wyposażenia...

 

Część zasadnicza

  1. Przed rozpoczęciem lekcji , już na przerwie, dzieci rozpoczynają „budowę” wiosek indiańskich i  

      przebierają się , aby oszczędzić na czasie. I tak wiadomo, że rozpoczęcie lekcji nie odbędzie się

      zaraz po dzwonku, bo obecne przygotowania wymagają niezbędnych nakładów.

      2.   Każde plemię zajmuje swoje miejsce.

      3.   Następuje przekazanie informacji o przebiegu spotkania:

a)      plemiona zaprezentują efekty swoich „prac domowych”, potraktowanych jako konkurencje

      początkowe

b)      plemiona zaprezentują się w konkurencjach zaproponowanych na lekcji:

-          wymyślcie scenkę z życia wioski (wyprawa na polowanie, dzień budzi się do życia, obrzędy weselne...- grupy losują zadanie) i zagrajcie ją przekonująco

-          pisanie peanu na cześć ważnego członka plemienia (wodza, szamana i kogoś innego, w zależności od „składów” plemiennych)

-          zapiszcie( używając odpowiednich znaków) na „skórze bizona”(do wyboru)- o wizycie białego człowieka, o wierze, o znalezieniu skarbu...

       4.   Każda z konkurencji jest oceniana- punkty (plusy?) w tabeli na tablicy.

       5.   Przygotowania do następnej lekcji-debaty-dyskusji: sąd nad sachemem, co również będzie 

       elementem oceniania grupy(znajomość lekturowych faktów, umiejętność prezentacji argumentów  

       i prowadzenia dyskusji-czy jest winien swojej degrengolady/czy uległ jej?).

  1. Podsumowanie.

    

                                      PRZEDNIA NAUKA  I  ZABAWA  !

 

 

                                                                                                         Urszula Sobczak, Kołobrzeg