SCENARIUSZ
LEKCJI:
„I ty zostaniesz Indianinem” – w klasowej
wiosce indiańskiej (wokół „Sachema”
Henryka Sienkiewicza.
Uczeń:
- współpracuje w grupie
-
potrafi
wypowiadać się na zadany temat
-
tworzy
scenariusz improwizowanej inscenizacji i uczestniczy w jej realizacji
-
jest
gotów do prezentacji przygotowań pozaszkolnych
-
analizuje
wcześniej poznane tematy związane z
problematyką lektury i umiejętnie wykorzystuje je w pracy
Wprowadzenie
Uczniowie
zapoznali się dogłębnie z tematami: historia i problemy Indian w Ameryce,
Sienkiewicz w Ameryce a sprawa indiańska, historia sachema w powiązaniu z
historią niemieckich osadników, niemiecka kolonizacja a sprawa polska.
„W
klasowej wiosce indiańskiej” – to w zamierzeniu spotkanie dwugodzinne, które rozgrywa się w takiej
liczbie„wiosek”, ile jest grup uczniów, a zakończeniem tego spotkania
„międzyplemiennego” ma być sąd starszyzny wszystkich osad nad sachemem.
Uczniowie
otrzymali około 2 tygodni na przygotowanie się do dzisiejszej lekcji, a to
przygotowanie polegało na:
-
dobraniu
się w 3-4 grupy (5-6 osobowe)
-
nadaniu
swojemu plemieniu odpowiedniej nazwy (indiańskiej lub a’la indiańskiej)
-
nadaniu
imion poszczególnym członkom plemienia i wybór wodza ( i np. szamana)
-
doborze
odpowiednich strojów charakteryzujących
dane plemię, a jednocześnie różniących je od pozostałych (może również
charakteryzacja twarzy)
-
wykonaniu
totemu
-
napisaniu
słów pieśni plemienia (wojennej ?) i przygotowaniu do śpiewania
-
wyborze
kilku znaków (specyficznych jedynie dla tego plemienia ? ) języka migowego i
zaprezentowaniu króciutkiego dialogu
-
pomyśle
na taniec plemienny ( wojenny?, myśliwski?, „dożynkowy”?...)
-
przygotowaniu
osady – wigwamów czy tipi, ogniska, wyposażenia...
Część
zasadnicza
przebierają się , aby oszczędzić na czasie. I tak wiadomo, że
rozpoczęcie lekcji nie odbędzie się
zaraz
po dzwonku, bo obecne przygotowania wymagają niezbędnych nakładów.
2.
Każde plemię zajmuje swoje miejsce.
3.
Następuje przekazanie informacji o przebiegu spotkania:
a)
plemiona
zaprezentują efekty swoich „prac domowych”, potraktowanych jako konkurencje
początkowe
b)
plemiona
zaprezentują się w konkurencjach zaproponowanych na lekcji:
-
wymyślcie
scenkę z życia wioski (wyprawa na polowanie, dzień budzi się do życia, obrzędy
weselne...- grupy losują zadanie) i zagrajcie ją przekonująco
-
pisanie
peanu na cześć ważnego członka plemienia (wodza, szamana i kogoś innego, w
zależności od „składów” plemiennych)
-
zapiszcie(
używając odpowiednich znaków) na „skórze bizona”(do wyboru)- o wizycie białego
człowieka, o wierze, o znalezieniu skarbu...
4.
Każda z konkurencji jest oceniana- punkty (plusy?) w tabeli na tablicy.
5.
Przygotowania do następnej lekcji-debaty-dyskusji: sąd nad sachemem, co
również będzie
elementem oceniania grupy(znajomość lekturowych faktów, umiejętność
prezentacji argumentów
i
prowadzenia dyskusji-czy jest winien swojej degrengolady/czy uległ jej?).
PRZEDNIA
NAUKA I ZABAWA !
Urszula Sobczak, Kołobrzeg