PROGRAM
ZAJĘĆ DODATKOWYCH
Teresa Bagniuk
Szachy to jedna z najstarszych gier na
świecie. Pierwsze zasady tej gry opracowano około 1500 lat temu w Indiach. 1000
lat temu szachy dotarły do Europy, a około 800 lat temu grę tę znano także w
Polsce. Było to za panowania Bolesława
Krzywoustego, jednak dopiero królowa Bona w XVI wieku spopularyzowała szachy w
naszym kraju.
Szachy to gra pasjonująca i ciekawa,
nie bez powodu przetrwała wiele wieków, jest znana na całym świecie i wciąż
popularna. Gra ta rządzi się logicznymi zasadami, ale daje nieograniczone
możliwości twórczej inicjatywy i fantazji.
„Gra
królów”, „gra mędrców”, „gimnastyka mózgu” to tylko niektóre określenia gry w
szachy świadczące o wielkim szacunku do tej gry. Gra choć nie jest łatwa, to
budzi zaciekawienie nawet bardzo małych 5-7 letnich dzieci, które są w stanie
poznać wszystkie podstawowe zasady tej gry. Szachy to gra, która pozwala
kształcić u dzieci umiejętności niezbędne do odnoszenia sukcesów w uczeniu się
matematyki, a jednocześnie sama w sobie jest atrakcyjna i wyzwalająca aktywność
u dzieci.
Celem
prowadzenia nauki gry w szachy w grupie dzieci sześcioletnich jest działanie
zmierzające do rozwoju umysłowego, emocjonalnego i manualnego dzieci.
W
zakresie rozwoju zręczności manualnej:
-- wyrabianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
W
zakresie rozwoju emocjonalnego:
– rozbudzanie motywacji do działania,
doświadczania, zdolności
do wysiłku intelektualnego, pokonywania
trudności
--
odkrywanie możliwości rozwojowo - poznawczych dzieci
oraz umacnianie wiary we
własne siły
-- wyrabianie nawyku samodzielności
--
nabywanie umiejętności odczytywania emocji własnych i innych ludzi
-- przyzwyczajanie do przegrywania i
wygrywania, kształtowanie
odporności emocjonalnej dzieci
W zakresie rozwoju społecznego:
-- nawiązywanie i
utrzymywanie pozytywnych kontaktów z innymi
dziećmi i
dorosłymi
-- stymulowanie do
czynnego wypoczynku
W zakresie rozwoju
umysłowego:
-- rozwijanie umiejętności korzystania z komputera –
warcaby i szachy
komputerowe,
--
kształcenie orientacji w przestrzeni, kształtowanie punktu widzenia,
orientowanie się na kartce papieru
--
dostrzeganie regularności na planszy i ustawień figur
--
przekładanie dostrzeżonych regularności z jednej reprezentacji
na inną
-- kształtowanie
umiejętności liczenia obiektów (figur, pól)
-- kształtowanie
umiejętności klasyfikowania, segregowania
i porządkowania oraz określania wartości
figur w grze
-- kształtowanie
umiejętności liczenia obiektów oraz przybliżenie
dzieciom aspektu porządkowego liczby
-- kształcenie
myślenia przyczynowo – skutkowego i przewidywania
następstw
-- kształcenie
umiejętności stosowania wszystkich reguł w grze,
wdrażanie dzieci do tworzenia różnych wariantów gier i nowych gier
Tematyka materiału edukacyjnego
1. Drewniana
wojna – zapoznanie dzieci z historią i ideą gry w szachy. Rozgrywanie parami i
w małych grupach partii gier planszowych znanych dzieciom.
2. Pole
bitwy - zapoznanie dzieci z szachownicą, polami szachownicy i liniami.
Rozgrywanie partii gry „Wilk i owce” na szachownicy.
3. Gadać
to łatwo – zapoznanie dzieci ze znaczeniem reguł oraz konieczności ich
przestrzegania. Rozgrywanie partii gry „Skoczki” na szachownicy.
4. Wojsko
– zapoznanie dzieci z nazwami, wyglądem i symbolami figur - bierek szachowych.
Doskonalenie gry w „Skoczki”.
5. Formacje
wojskowe – ustawienie figur na szachownicy. Doskonalenie gry
w
„Wilka i owce”.
6. Wasza
królewska mość – podstawowe zasady gry. Szczegółowe omówienie roli i zasad
poruszania się króla.
7. Kogo
postawiono do kąta? – kolejne zasady gry. Szczegółowe omówienie roli i zasad
poruszania się wieży.
8. Ostrzeżenie
– szach i szach mat królowi – zasady gry.
9. Szybcy
gońcy - szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania się gońca.
10. Najsilniejszy
– Hetman. Szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania
się
hetmana.
11. Skoczki
– rumaki. Szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania się
skoczka.
12. Tylko
naprzód. Szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania się piona.
13. Dotknąłeś
figury – graj! Zasady gry.
14. Wartość
figur. Szczegółowe zasady przewagi – straty.
15. Nie
ma zwycięzcy – remis. Zasady gry.
16. Nie
ilość się liczy, lecz jakość. Zasady gry.
17. Król
rusza na wyprawę. Zasady rozgrywania partii szachowej.
18. Grajmy
w szachy. Zasady bicia w przelocie i roszady.
19. Turniej
szachowy.
Wskazówki metodyczne
Nauka
gry w szachy musi być przyjemnością, a więc powinna być atrakcyjna dla dzieci.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają około 40 min., ale dzieci powinny
mieć możliwość dokończenia swej partii, a nawet należy je do tego wdrażać. W
sali powinien być stały kącik szachowy i kącik gier, by dzieci mogły ćwiczyć
swe umiejętności w wolnym czasie oraz tablica z podstawowymi informacjami, by
dziecko zawsze mogło się do nich odwołać.
Zajęcia mają zawsze
stałą strukturę:
1. Opowiadanie
wprowadzające do tematu zajęcia.
2. Pokaz
na tablicy treści zajęcia i omówienie zasad gry.
3. Zabawa
ruchowa oparta na kanwie gry np. Gońce w ataku.
4. Powtórzenie
treści zajęcia z jednoczesnym manipulowaniem
na szachownicy.
5. Rozgrywki
w parach z odwoływaniem się do dotychczas ustalonych już
Zasad
na tablicy lub u nauczyciela.
6. Zabawy
plastyczne np. rysowanie, kolorowanie, rysowanie po śladzie figur
szachowych itp.
7. Zakończenie
zajęcia przez potwierdzenie znaczkiem w legitymacji szachisty kolejnego stopnia
wtajemniczenia.
8. Jeśli
dzieci chcą mogą grać dalej, także w inne gry czy to na szachownicy, czy na
innej planszy lub w gry bez planszy. Dzieci w takich sytuacjach często i
chętnie przekazują własne doświadczenia i umiejętności gry w inne poznane w
domu gry.
Nauczyciel prowadzący zajęcia powinien
posługiwać się precyzyjnym i zrozumiałym dla dzieci językiem. Bardzo ważne jest by dzieci dokładnie
stosowały zasady gry, a zaraz gdy te umiejętności posiądą obserwowały skutki
swoich posunięć i budowały swoją strategię gry i zdobywały doświadczenia.
Do nauki gry w szachy na zajęciach stosuje
się formy z całą grupą / np.zabawy ruchowe, opowiadania, przekazywanie zasad i
treści/; zespołowe, gdy grupa obserwuje rozgrywkę kolegów i kontroluje
przestrzeganie zasad oraz ocenia skutki ruchów i przewiduje dalsze posunięcia;
w diadach, gdy pary rozgrywają partię lub w triadach, gdy para gra z arbitrem
kontrolującym prawidłowość gry.
Dobieranie dzieci w pary powinno być
kontrolowane przez prowadzącego nauczyciela i tak prowadzone, by dzieci miały
możliwość zarówno wygrywania jak i przegrywania. Wygrana, czy przegrana powinna
być bodźcem do analizy obranej strategii gry.
Zajęcie powinno mieć
swoje tempo, nastrój skupienia i koncentracji, by nie przeszkadzać innym w
grze, do tego prowadzący powinien wprowadzić zasady zachowania się i
konsekwentnie ich przestrzegać.
Dzieci, które mają trudności z opanowaniem
zasad gry powinny mieć możliwość dłuższego kontynuowania gry uproszczonej, jak
przy wprowadzaniu zasad i należy wolniej, indywidualnie dokładać dalsze zasady.
Jeśli dziecko ma inne problemy czy to natury emocjonalnej, czy umysłowej, to
należy rozpocząć zajęcia korekcyjno - wyrównawcze wg propozycji E. Gruszczyk –
Kolczyńskiej, ale wykorzystywać w niej elementy gry lub figury by dziecko mogło
uczestniczyć w zajęciach.
Tym dzieciom, które wykazują zdolności,
chcą i są zainteresowane innymi grami można pokazywać je, uczyć ich zasad.
Dotyczy to zarówno gier planszowych, jak i gier w karty, czy gier np.
rozgrywanych ołówkiem na papierze.
Dzieci, które potrafią już grać z
zastosowaniem wszystkich zasad mogą próbować swoich sił grając z komputerem. Na
rynku programowym znajduje się wiele wariantów gry w szachy i warcaby do
wykorzystania dla dzieci o różnym stopniu trudności.
- Kpl. plansz formatu
A-3 i A-4 ze wzorami szachownicy, figur i ich symboli,
wzorcami ustawienia figur na
szachownicy, zasięg działania poszczególnych
figur itp. do przedstawiania na
tablicy zasad gry w szachy.
- Materiały do
działań plastycznych.
- Zestawy innych gier
/ planszowych, w karty, zręcznościowych, z kostkami itp./.
- Wykładzina w formie
szachownicy do zabaw ruchowych.
- Programy
komputerowe do gry w szachy, warcaby i inne.
Literatura
1. Mirosława
Litmanowicz – Szachy – podręcznik dla dzieci cz. 1, 2, 3.
2. Włodzimierz
Griszyn, Eugeniusz Iljin – Szachowe abecadło.
3. Marek
Pisarski – Matematyka dla naszych dzieci.
4. Wojciech
Pijanowski – Gry, w które grałem.
5. Edyta
Gruszczyk-Kolczyńska – Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?
6. Edyta
Gruszczyk-Kolczyńska – Dzieci ze specyficznymi trudnościami
w
uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno –
wyrównawcze.
7. Hajo
Bücken – Gry i zabawy ... kiedy dziecko jest chore.
8. Uli
Geibler
– Gry i zabawy w domu dla dzieci i całej rodziny.
9. Uli
Geibler
– Gry i zabawy w podróży dla dzieci i całej rodziny.