SZACHY –

PROGRAM ZAJĘĆ DODATKOWYCH

DLA DZIECI 6-LETNICH W PRZEDSZKOLU

Teresa Bagniuk

 

Wstęp

 

         Szachy to jedna z najstarszych gier na świecie. Pierwsze zasady tej gry opracowano około 1500 lat temu w Indiach. 1000 lat temu szachy dotarły do Europy, a około 800 lat temu grę tę znano także w Polsce. Było to  za panowania Bolesława Krzywoustego, jednak dopiero królowa Bona w XVI wieku spopularyzowała szachy w naszym kraju.

         Szachy to gra pasjonująca i ciekawa, nie bez powodu przetrwała wiele wieków, jest znana na całym świecie i wciąż popularna. Gra ta rządzi się logicznymi zasadami, ale daje nieograniczone możliwości twórczej inicjatywy i fantazji.

         „Gra królów”, „gra mędrców”, „gimnastyka mózgu” to tylko niektóre określenia gry w szachy świadczące o wielkim szacunku do tej gry. Gra choć nie jest łatwa, to budzi zaciekawienie nawet bardzo małych 5-7 letnich dzieci, które są w stanie poznać wszystkie podstawowe zasady tej gry. Szachy to gra, która pozwala kształcić u dzieci umiejętności niezbędne do odnoszenia sukcesów w uczeniu się matematyki, a jednocześnie sama w sobie jest atrakcyjna i wyzwalająca aktywność u dzieci.

Cele i zadania edukacyjne

 

 

Celem prowadzenia nauki gry w szachy w grupie dzieci sześcioletnich jest działanie zmierzające do rozwoju umysłowego, emocjonalnego i manualnego dzieci.

W zakresie rozwoju zręczności manualnej:

        -- wyrabianie koordynacji wzrokowo –  ruchowej.

W zakresie rozwoju emocjonalnego:
                   – rozbudzanie motywacji do działania, doświadczania, zdolności

          do wysiłku intelektualnego, pokonywania trudności
                  -- odkrywanie możliwości rozwojowo - poznawczych dzieci

          oraz umacnianie wiary we  własne siły
                   -- wyrabianie nawyku samodzielności
                   -- nabywanie umiejętności odczytywania emocji własnych i innych ludzi

       -- przyzwyczajanie do przegrywania i wygrywania, kształtowanie

        odporności  emocjonalnej dzieci
      
   W zakresie rozwoju społecznego:
                    -- nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnych kontaktów z innymi

          dziećmi i dorosłymi 
                    -- stymulowanie do czynnego wypoczynku
          W zakresie rozwoju umysłowego: 
                    -- rozwijanie umiejętności korzystania z komputera – warcaby i szachy

            komputerowe,
                    
-- kształcenie orientacji w przestrzeni, kształtowanie punktu widzenia,

          orientowanie się na kartce papieru
                     -- dostrzeganie regularności na planszy i ustawień figur
                    -- przekładanie dostrzeżonych regularności z jednej reprezentacji 

            na inną
                    -- kształtowanie umiejętności liczenia obiektów (figur, pól)
                    -- kształtowanie umiejętności klasyfikowania, segregowania

          i porządkowania oraz określania wartości figur w grze
                   -- kształtowanie umiejętności liczenia obiektów oraz przybliżenie

          dzieciom aspektu porządkowego liczby
                    -- kształcenie myślenia przyczynowo – skutkowego i przewidywania

           następstw
                    -- kształcenie umiejętności stosowania wszystkich reguł w grze,

           wdrażanie dzieci do tworzenia różnych wariantów gier i nowych gier

 

 

Tematyka materiału edukacyjnego

 

1.     Drewniana wojna – zapoznanie dzieci z historią i ideą gry w szachy. Rozgrywanie parami i w małych grupach partii gier planszowych znanych dzieciom.

2.     Pole bitwy - zapoznanie dzieci z szachownicą, polami szachownicy i liniami. Rozgrywanie partii gry „Wilk i owce” na szachownicy.   

3.     Gadać to łatwo – zapoznanie dzieci ze znaczeniem reguł oraz konieczności ich przestrzegania. Rozgrywanie partii gry „Skoczki” na szachownicy.   

4.     Wojsko – zapoznanie dzieci z nazwami, wyglądem i symbolami figur - bierek szachowych. Doskonalenie gry w „Skoczki”.

5.     Formacje wojskowe – ustawienie figur na szachownicy. Doskonalenie gry

w „Wilka i owce”.

6.     Wasza królewska mość – podstawowe zasady gry. Szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania się króla.

7.     Kogo postawiono do kąta? – kolejne zasady gry. Szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania się wieży.

8.     Ostrzeżenie – szach i szach mat królowi – zasady gry.

9.     Szybcy gońcy - szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania się gońca.

10.  Najsilniejszy – Hetman. Szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania

się hetmana.

11.  Skoczki – rumaki. Szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania się

skoczka.

12.  Tylko naprzód. Szczegółowe omówienie roli i zasad poruszania się piona.

13.  Dotknąłeś figury – graj! Zasady gry.

14.  Wartość figur. Szczegółowe zasady przewagi – straty.

15.  Nie ma zwycięzcy – remis. Zasady gry.

16.  Nie ilość się liczy, lecz jakość. Zasady gry.

17.  Król rusza na wyprawę. Zasady rozgrywania partii szachowej.

18.  Grajmy w szachy. Zasady bicia w przelocie i roszady.

19.  Turniej szachowy.

 

 

Wskazówki metodyczne

 

         Nauka gry w szachy musi być przyjemnością, a więc powinna być atrakcyjna dla dzieci. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają około 40 min., ale dzieci powinny mieć możliwość dokończenia swej partii, a nawet należy je do tego wdrażać. W sali powinien być stały kącik szachowy i kącik gier, by dzieci mogły ćwiczyć swe umiejętności w wolnym czasie oraz tablica z podstawowymi informacjami, by dziecko zawsze mogło się do nich odwołać.

Zajęcia mają zawsze stałą strukturę:

1.     Opowiadanie wprowadzające do tematu zajęcia.

2.     Pokaz na tablicy treści zajęcia i omówienie zasad gry.

3.     Zabawa ruchowa oparta na kanwie gry np. Gońce w ataku.

4.     Powtórzenie treści zajęcia z jednoczesnym manipulowaniem

     na szachownicy.

5.     Rozgrywki w parach z odwoływaniem się do dotychczas ustalonych już 

Zasad na tablicy lub u nauczyciela.

6.     Zabawy plastyczne np. rysowanie, kolorowanie, rysowanie po śladzie figur  

     szachowych itp.

7.     Zakończenie zajęcia przez potwierdzenie znaczkiem w legitymacji szachisty kolejnego stopnia wtajemniczenia.

8.     Jeśli dzieci chcą mogą grać dalej, także w inne gry czy to na szachownicy, czy na innej planszy lub w gry bez planszy. Dzieci w takich sytuacjach często i chętnie przekazują własne doświadczenia i umiejętności gry w inne poznane w domu gry.

    Nauczyciel prowadzący zajęcia powinien posługiwać się precyzyjnym i zrozumiałym dla dzieci językiem.  Bardzo ważne jest by dzieci dokładnie stosowały zasady gry, a zaraz gdy te umiejętności posiądą obserwowały skutki swoich posunięć i budowały swoją strategię gry i zdobywały doświadczenia.

   Do nauki gry w szachy na zajęciach stosuje się formy z całą grupą / np.zabawy ruchowe, opowiadania, przekazywanie zasad i treści/; zespołowe, gdy grupa obserwuje rozgrywkę kolegów i kontroluje przestrzeganie zasad oraz ocenia skutki ruchów i przewiduje dalsze posunięcia; w diadach, gdy pary rozgrywają partię lub w triadach, gdy para gra z arbitrem kontrolującym prawidłowość gry.

    Dobieranie dzieci w pary powinno być kontrolowane przez prowadzącego nauczyciela i tak prowadzone, by dzieci miały możliwość zarówno wygrywania jak i przegrywania. Wygrana, czy przegrana powinna być bodźcem do analizy obranej strategii gry.

Zajęcie powinno mieć swoje tempo, nastrój skupienia i koncentracji, by nie przeszkadzać innym w grze, do tego prowadzący powinien wprowadzić zasady zachowania się i konsekwentnie ich przestrzegać.

    Dzieci, które mają trudności z opanowaniem zasad gry powinny mieć możliwość dłuższego kontynuowania gry uproszczonej, jak przy wprowadzaniu zasad i należy wolniej, indywidualnie dokładać dalsze zasady. Jeśli dziecko ma inne problemy czy to natury emocjonalnej, czy umysłowej, to należy rozpocząć zajęcia korekcyjno - wyrównawcze wg propozycji E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, ale wykorzystywać w niej elementy gry lub figury by dziecko mogło uczestniczyć w zajęciach.

   Tym dzieciom, które wykazują zdolności, chcą i są zainteresowane innymi grami można pokazywać je, uczyć ich zasad. Dotyczy to zarówno gier planszowych, jak i gier w karty, czy gier np. rozgrywanych ołówkiem na papierze.

   Dzieci, które potrafią już grać z zastosowaniem wszystkich zasad mogą próbować swoich sił grając z komputerem. Na rynku programowym znajduje się wiele wariantów gry w szachy i warcaby do wykorzystania dla dzieci o różnym stopniu trudności.

 

Pomoce do wykorzystania na zajęciach

 

- Zestawy do gry w szachy / szachownica i kpl. bierek – figur/ co najmniej
  po 1kpl. na dwoje dzieci.

- Kpl. plansz formatu A-3 i A-4 ze wzorami szachownicy, figur i ich symboli,
  wzorcami ustawienia figur na szachownicy, zasięg działania poszczególnych
  figur itp. do przedstawiania na tablicy zasad gry w szachy.

- Materiały do działań plastycznych.

- Zestawy innych gier / planszowych, w karty, zręcznościowych, z kostkami itp./.

- Wykładzina w formie szachownicy do zabaw ruchowych.

- Programy komputerowe do gry w szachy, warcaby i inne.

 

 

Literatura

 

1.     Mirosława Litmanowicz – Szachy – podręcznik dla dzieci cz. 1, 2, 3.

2.     Włodzimierz Griszyn, Eugeniusz Iljin – Szachowe abecadło.

3.     Marek Pisarski – Matematyka dla naszych dzieci.

4.     Wojciech Pijanowski – Gry, w które grałem.

5.     Edyta Gruszczyk-Kolczyńska – Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?

6.     Edyta Gruszczyk-Kolczyńska – Dzieci ze specyficznymi trudnościami

w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno –

wyrównawcze.

7.     Hajo Bücken – Gry i zabawy ... kiedy dziecko jest chore.

8.     Uli Geibler – Gry i zabawy w domu dla dzieci i całej rodziny.

9.     Uli Geibler – Gry i zabawy w podróży dla dzieci i całej rodziny.